Nationaltheatret/Ibsenfestivalen
Et dukkehjem
av Henrik Ibsen
Spillested: Leiligheter i Oslo
Medvirkende: Trude-Sofie Anthonsen, Kristian Winther og Mads Sjøgård Pettersen.
Produsert av: Fix&Foxy i samarbeid med Nationaltheatret og Det Kongelige Teater i København
Regissører: Tue Biering og Jeppe Kristensen
Produsent: Søren Normann Hansen
Produksjonsassistent: Mette Bisgaard
Researcher: Magnus Bratten
- Intimteater er den nye trenden, sa den bunadkledde folkelige,
forsøksvis nynorsktalende, radikaleren Kjetil Iversen, alias Harald
Heide Steen jr., en gang på 70-tallet i sin berømte sketch om
”påtrengjande teater”, utført av en teatergruppe som oppsøkjer folk i
heimane sine. Et av stykkene het ”Hei på deg på Vestli”, et annet var en
femtimers versjon av Brand.
Opprinnelig er det vel den gamle borgerlige salongkulturen det her er
snakk om. Men i nyere versjoner brukes leiligheten ofte som et
alternativ med potensial både til å utforske nye kunstneriske uttrykk og
til å få ned utgiftene. Jeg har sittet på gulvet i en liten leilighet i
Porsgrunn og sett og hørt redaktør Ove Mellingen og dramatiker Gyrid
Axe Øvsteng spise middag og småsnakke mens vertene, skuespillerne, så
godt de kunne forsøkte å forgifte stemningen. En liten leilighet i en
sterkt trafikkert gate i Gamlebyen i Oslo har i lang tid vært åsted for
Trond Reinholdtsens ”operahus”, Den Norske Opra. I det kriserammete
Spania har La casa de la portera, et teater i en liten leilighet i en
bakgate i Madrids multikulturelle bydel Lavapies, enorm suksess. Der
spilles det teater, for maks 25 tilskuere, hver eneste dag året gjennom,
gjerne flere ganger om dagen.
Og nå altså Ibsenfestivalen.
Publikumsinvolverende
Den danske duoen Fix & Foxy spesialiserer seg på
publikumsinvolverende teater på et stort utvalg av ulike arenaer. De har
gjort ting som å iscenesette Leni Riefenstahls nazistiske
propagandafilm Viljens Triumf i en nedlagt fabrikkbygning i København,
der publikum ble pent nødt til å være hyllningskor for Hitler. De har
"outsourcet” Det Kongelige Teaters årvisse paradeforestilling, det
romantisk/aristokratiske bestillingsverket Elverhøj, til skuespillere
fra Bangla Desh i den sosiale dumpingens og skomerket Nikes ånd i
forestillingen Come on, Bangla Desh, just do it! I en teatral versjon av
filmen Pretty Woman, oppført i en container på Halmtorvet i København,
kjøpte de hver kveld en prostituert rett fra gata til å spille Julia
Roberts´ rolle. Og så videre.
Deres versjon av Et dukkehjem ble under Ibsenfestivalen spilt i en
rekke leiligheter flere steder i Oslo by. Jeg var med den dagen det
foregikk hjemme hos Ina og Øystein på Ullernåsen på Oslos vestkant, med
et tredvetalls publikummere, samt skuespillerne Trude-Sofie Anthonsen,
Kristian Winther og Mads Sjøgård Pettersen. Forutsetningene var at
vertskapet skulle spille Nora og Helmer - uten forberedelser. De fikk
utdelt manus og ble derfra, av de proffe skuespillerne i rollene som
henholdsvis Fru Linde, Krogstad og Rank, dirigert rundt omkring i den
tre etasjer store leiligheten og forsøksvis regissert.
Reklamebransjen
Etter et kort introduksjonsintervju om hovedrolleinnehavernes jobb og
hverdag, blir historien i Et dukkehjem tilpasset Ina og Øysteins yrker i
reklamebransjen. De får beskjed om hva de skal si og hvor de skal stå
og gå, med publikum på slep. Det hele har til tider preg av en blanding
av gammeldags dramaundervisning i skolen og en mer moderne form for
psykodrama.
Gradvis blir beskjedene mer og mer påtrengende. Noras og Helmers
historier blander seg med Ina og Øysteins og rett som det er heter
rollefigurene plutselig ikke lenger Nora og Helmer men Ina og Øystein.
Og til slutt er det Ina som får beskjed om å ”forlate” Øystein. Ina
stusser litt over det, men får kontant beskjed om at sånn er det.
Det er her følelsene helst skal piple fram, både hos oss og aktørene,
ikke minst når Ina, noen sekunder seinere, kommer tilbake og faller
Øystein om halsen.
Lite å hente
Jeg vet ikke hvordan det gikk på de andre stedene. Men her var det lite
å hente. Både Ina og Øystein var relativt urokkelige. De virket, til
reklamefolk å være, svært beskjedne, grensende til ukomfortable og var
ikke påfallende villige til å by på seg selv. De fleste er jo i stand
til å spille i det minste littegrann teater, men her satt det i såfall
så langt inne at det skulle mer, eller kanskje helst mindre, til enn en
ettermiddagstime med leiligheten invadert av noen ivrige skuespillere og
en masse mennesker som de ikke kjente. Det ble neppe bedre av at
skuespiller-og regissørteamet uavlatelig dirigerte dem hit og dit og til
og med forsøkte å ”sette dem ut”. De fikk all den støtten fra publikum
de kunne be om, men like steindødt ble det.
Meningen er åpenbart å etablere en nærhet som det vanlige teaterrommet
ikke kan by på. Det skal liksom være Ina og Øystein vi ser, ikke
Thorvald og Nora. Men fordi det ikke lyktes å etablere denne nærheten
falt hele prosjektet den dagen i fisk. Dermed så vi verken Ibsens
fiktive figurer eller de ”virkelige”.
Det typiske for sånne prosjekter er ofte at de dekker seg bak en slags
helgardering. Situasjonen som skapes har liksom en verdi uansett. Er det
fullt av liv og dynamikk? Kult! Er det heldødt? Fint det og! Det
forteller uansett en historie om et dagligliv som vi kan relatere oss
til, ikke sant? Men jeg synes ikke det.
Overflatisk
Det var ikke skuespillerregissørenes eller vertskapets eller publikums
feil. Alle gjorde så godt de kunne. Med forbehold om at det kan ha vært
full klaff på andre steder: Feilen ligger i en overflatisk og dårlig
tenkt idé. I stedet for å skape situasjoner som i kraft av sin
potensielle eller reelle gjenkjennelighet rører, berører og skaper
innsikt ble vi her vitne til et mislykket forsøk på invadering av
intimsfæren. Det lå en Se og Hør-aktig logikk over det hele, med
dertilhørende vammel smak.
Ett av 70-tallets store venstreside-og feministprosjekter handlet om
nedbrytningen av skillet mellom det offentlige og det private, jmfr. Det
påtrengjande teater. En (utilsiktet) bieffekt av det hele ser vi nå i
form av mennesker som er villige til å gjøre nær sagt hva som helst for
noen minutter i det såkalte rampelyset.
Fix og Foxys prosjekt kommer i min verden i skade for å likne mer på
Heide Steens parodi enn på et seriøst, nyskapende teaterprosjekt. I den
sammenhengen skal Ina og Øystein ha kudos for sin ubestikkelighet. På
den annen side: Hvorfor sa dere i det hele tatt ja til å være med?
Scenekunst.no 30.09.14
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar