Meteorfestivalen, Bergen, oktober 2013
Del 1
En gravid kvinne på leting etter et sted hvor hun kunne bygge rede,
lærte meg en gang at det ikke er nok at stedet du leter etter er fint.
Like viktig er det hvordan du kommer deg dit.
På vei over fjellet i tog ble jeg minnet på hvorfor jeg en gang flyttet
til Bergen. Vel framme ble jeg minnet på hvorfor jeg flyttet derfra.
Ingen steder er høstmørket og høstregnet og høstkulda mer
gjennomtrengende. Her gjaldt det å komme seg vekk før jeg selv ble
trukket ned i det samme mørket. Men da jeg ankom pensjonatvert Kristian
på Klosterhaugen ble jeg igjen minnet på hvorfor jeg tross alt holdt ut i
nærmere 7 år. Han er selv fra Sørlandet, men i likhet med alle andre
som kommer over sjuårskneika er han blitt naturalisert bergenser. Det er
noe med kombinasjonen av laidback toleranse og temperament, kort sagt
selvoppholdelsesdrift, som det krever å bo i en sånn by. Og da jeg,
etter å ha vandret i regnet langs hele det gamle verftsområdet på
Nordnes, trådte inn i lunheten i den gamle sardinfabrikken, var alt det
mørke og triste og våte glemt.
Kulturell grunnmur
Bergen er byen hvor byrådslederen erklærer at en hjemløs,
avantgardistisk scene er en del av den kulturelle grunnmuren. Det er
mulig det ligger en god porsjon dårlig samvittighet gjemt i de ordene. I
2008 ble BIT Teatergarasjens lokale på Nøstet revet, og siden da har
teatret levd en nomadisk tilværelse rundt omkring i byen i alle
tenkelige og utenkelige lokaler. Det er likevel vanskelig å tenke seg
noe annet sted hvor en sånn uttalelse hadde vært mulig. Siden starten
for 30 år siden er BIT Teatergarasjen jevnlig blitt hetset,
latterliggjort og forsøkt marginalisert, men det er nettopp ved å holde
fast på sin særhet og fremmedhet at teatret har oppnådd respekt og er
blitt en del av byen og dens ”grunnmur”. Akkurat det er en såre enkel
mekanisme, nærmest en naturlov, men dessverre i altfor liten grad en
leveregel.
Teatersjef siden starten, Sven Åge Birkeland, mener da også at
Teatergarasjen aldri kunne vokst fram noe annet sted enn i Bergen. – Her
får man både motstand og engasjement. Det samme skjer ikke i Oslo.
Kaster du en ball her, får du den tilbake rett i fleisen. Alle
diskusjonene er en velsignelse. Her er det plass til meningsbrytning, sa
han til Bergens Tidende i anledning 30 års-jubileet. Et jubileum som nå
har vært kraftig markert ved nok en ti dager lang festival hvor alt,
det vil si ingenting, har vært som vanlig.
Det vanlige her manifesterer seg i Teatergarasjens trofasthet mot det
uvanlige: Meteorfestivalen er en tverrkunstnerisk festival hvor teatret
blir supplert, utfylt, kontrastert og utfordret av dans, musikk,
billedkunst, poesi, film, 3D og så videre. Men egentlig er en sånn
språklig sjangerinndeling for lengst blitt forbigått av den
virkeligheten som Teatergarasjen har etablert som sin egen. Der mange
andre sliter med å forstå og definere seg selv i forhold til begreper
som for eksempel ”postdramatisk”, har Teatergarasjen ganske enkelt
opphøyd det til dagligliv, eller om man vil, sin egen grunnmur.
Knut Ove Arntzen
En pionér som i denne sammenhengen bør nevnes er Knut Ove Arntzen, som
har fastslått at det er i utkanten det skjer. En ikke spesielt uvanlig
observasjon, men likevel viktig for å forstå BIT Teatergarasjens
spesielle posisjon, i Bergen, Norge og ikke minst internasjonalt.
Da jeg studerte teatervitenskap i Bergen i 1976-77 var Knut Ove Arntzen
midt i sitt avsluttende magistergradsprosjekt. Han vandret rundt i
utkanten av miljøet med sin skulderveske og hadde noe på gang, virket
det som. Det ble til dels synliggjort i den frie gruppa Smugteatrets
første oppsetning, ”Bare for å overleve, bare for å overleve?”, som jeg
hadde gleden av å anmelde for studentavisa StudVest. Jeg husker vagt et
fysisk, brechtiansk uttrykk, men viktigst av alt: Flere scener sitter
klistret i minnet, som drømmebilder. Siden fikk jeg det travelt med å
bryte ned skillet mellom scene og sal i andre sammenhenger og høsten
1982 flyktet jeg til Oslo og svor på at jeg hadde ”forlote Bergen for
bestandig”.
Men det var da det skjedde. På en arena som jeg hadde forlatt.
Baktruppen
Sven Åge Birkeland og Lisbeth Bodd, som siden stiftet Verdensteatret,
ble Arntzens første elever på teatervitenskap. Ut av dette vokste Bergen
Internasjonale Teaterfestival med sitt sterke fokus på det som kalles
”likestilt dramaturgi” og sitt tette samarbeid med andre europeiske
”utkanter”, som Nederland og Belgia. I 1986 kom det på alle måter
grenseløse kompaniet Baktruppen som etter hvert i tilnærmet hemmelighet
ble den fremste norske sceniske eksportartikkelen.
Det er heller ikke påfallende allment kjent at BIT har opparbeidet seg
en unik, for ikke å si legendarisk, posisjon som produsent, formidler og
brohode for nyskapende scenekunst inn og ut av Norge. Det merkes
nærmest i lufta man puster inn. Og sånn sett er ikke BIT Teatergarasjen
et fremmedelement likevel. I Oslo tror vi at det er her alt det viktige
skjer, det har vi alltid trodd. Men Bergen bærer, med sin kombinasjon av
sterk lokal forankring og nærhet til verden, i seg selve
tradisjonsgrunnlaget for det BIT nå gjør.
Da jeg høsten 2009, som nyansatt redaktør i scenekunst.no, gikk i gang
med å rekruttere skribenter og anmeldere fra andre deler av landet, var
professor Knut Ove Arntzen en av de første jeg ringte til. Han anbefalte
en av sine egne studenter, Karoline Skuseth, ei stillfaren men driftig
dame som drev en utstrakt virksomhet som bartender, DJ og rockmusiker
ved siden av studiene. Nå skulle hun begynne å anmelde også, noe hun
gikk fryktløst i gang med. Hun er nå fast ansatt i BIT og Meteor med
ansvar for det omfattende fagprogrammet og for kontakten med utenlandske
gjester.
Jeg møter henne på kafeen på USF en formiddag midt under festivalen.
Overalt rundt henne er det kaos. Blant annet sitter den serbiske
scenekunstneren Damir Todorovics viktigste scenografiske ingrediens, en
løgndetektor, fast i tollen i Oslo. Men det synes ikke på henne, der hun
sitter overfor meg, rødhåret og høygravid. Det har gått fort. Allerede i
fjor ble hun vervet til juryen for Heddaprisen.
Garasjerock
– Ja, det har gått fort. Jeg var på turné i Kina med
garasjerock-jentene i Scampi Chips Dip & Campari da jeg fikk en
telefon fra NTO og spurt om jeg ville være med i juryen, forteller hun
lattermildt.
Hva er unikt med BIT?
- Jeg kjenner meg igjen i det Sven Åge sier om at det er et humanistisk
prosjekt vi driver med. Vi er en arena for sterke meninger og møter
mennesker imellom. Å jobbe her er som å reise. Du kommer til verden og
bringer verden til deg. Men det er selvfølgelig spesielt at vi ikke har
noe fast sted å være. Mange tror vi er nedlagt. Vi er sånn sett et
stedløst sted, et konsept i stedet for en arena. Det er mange som er
veldig frustrerte over det. Jeg har vært fast inventar i publikum siden
jeg flyttet til byen i 2003 og fikk med meg fem år av Teatergarasjen som
hus, men har aldri opplevd å jobbe for BIT under andre forhold enn det
stedløse. Jeg synes nærmest at hjemløsheten er en styrke i denne
nomadiske perioden. Vi kan skreddersy arenaer for hvert enkelt prosjekt
og har veldig gode samarbeidspartnere, som Studio Bergen, Carte Blanche
og USF. I fjor, under Oktoberdans, var vi overalt, i nedlagte
malingsbutikker, gamle bankettsaler, Rimibutikken i Håkonsgaten, Bergen
Offentlige bibliotek, vidda mellom Ulriken og Fløien. I år er det hele
mer konsentrert rundt USF (= United Sardines Factory). Fleksibiliteten
er en styrke, men la det ikke herske tvil om at vi trenger et hus!
understreker Karoline Skuseth.
Hun står i år ansvarlig for et omfattende og variert faglig program
bestående av artistsamtaler, work-in-progress, debattmøter og
internasjonale seminarer om forholdet mellom teori og praksis med blant
andre Knut Ove Arntzen, en workshop om kollektiv dramaturgi med mer.
Faglig forankring
- Slike ting blir enda viktigere nå som vi ikke har noe fast sted. Det
er med på å sette det vi driver med inn i en sammenheng. Men ambisjonen
er ikke å konkludere noe. Vi setter i gang samtaler som kan fortsette
andre steder i verden og viderefører samtaler som allerede er i gang. Og
i motsetning til den teorifiendtligheten som har gjort seg gjeldende i
det siste, legger vi stor vekt på å ha med oss akademikerne, tenkerne og
teoretikerne, sier hun. - Men tradisjonen tro opererer ikke teorien i
et akademisk tomrom. Den relaterer seg hele tiden til praksis. Det er
det som er vår faglige forankring. Vi har jo blant annet PrøveRommet som
står til disposisjon annenhver mandag for folk som vil prøve ut ting på
en scene og møte et publikum. Det bør folk være klar over, sier
Karoline Skuseth.
– En av våre styrker, midt oppi hjemløsheten, er kontinuiteten. Sven
Åge Birkeland har ledet virksomheten siden starten og har etablert BIT
ikke bare som en spillearena, men i like stor grad som en coproduserende
enhet. Vi følger kunstnerskap over tid, gjerne fra den helt spede og
skjøre begynnelsen. Publikummet vårt befinner seg dermed i vel så stor
grad andre steder i verden som i Bergen, sier hun.
Så er spørsmålet: Når kommer BIT Teatergarasjen, i hus igjen? Det går
rykter om en eller annen gang i løpet av 2014, hvis alt går som det
skal, og det gjør det jo sjeldent?
- Så langt vet vi at BIT Teatergarasjen i Baneveien estimeres til 2016/17.
Scenekunst.no 01.11.13
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar