Nationaltheatret/Ibsenfestivalen
Lille Eyolf av Henrik Ibsen
Amfiscenen
Pia Tjelta: Rita Allmers
Kåre Conradi: Alfred Allmers
Marte Engebrigtsen: Asta Allmers
Hermann Sabado: Borgheim
Andrine Sæther: Rottejomfruen
Sofia Jupither: Regissør
Erlend Birkeland: Scenograf
Magnus Mikaelsen: Lysdesigner
Ellen Dæhli Ystehede: Kostymedesign
Ruth Haraldsdottir Norvik: Maskør
Mari Vatne Kjeldstadli: Dramaturg
Faen, nok en forestilling med forsømte barn. I går Osvald og Regine i Gjengangere, i dag Lille Eyolf. Hva er det jeg har gitt meg ut på?
Men heldigvis: Forestillingene er så forskjellige som det går an. Og takket være Lille Eyolf har jeg fått bekreftet teorien om at en av mine favorittfilmer, Antichrist
av Lars von Trier, bygger sin kjernehistorie på dette Ibsenstykket fra
1894. En gang falt den lille gutten ned fra stellebordet mens foreldrene
Rita og Alfred hadde seg. Han ble skadet for livet, noe foreldrene så
godt de kan forsøker å late som de kan leve med.
Designhelvete
I svenske Sophia Jupiters regi og Erlend Birkelands scenografi lever
Rita (Pia Tjelta), Alfred (Kåre Conradi) og Eyolf (Elliot Stange) i et
nåtidig luftig, minimalistisk designhelvete. Fasaden er med andre ord på
plass, men selvfølgelig ikke det som er under. Det begjæret som var
årsak til ulykken har dabbet av. Alfred har rotet seg inn i et uendelig
filosofisk skriveprosjekt om ”det menneskelige ansvar”, gir det til
slutt opp for å prøve å dulme samvittigheten ved i praksis å hengi seg
helt og fullt til sin sønn, mens Rita virrer rastløst omkring og prøver å
gjenoppvekke sin manns begjær. Men hun klarer verken det eller å være
en mor for gutten, bare å være en mor til gutten, som hun ser som selve
hindringen for at hun og Alfred skal få tilbake gnisten. I det hele
tatt: Eyolfs tilstedeværelse er mer forstyrrende og hindrende enn
berikende.
Men redningen er nær: Familien får en dag besøk av den såkalte
Rottejomfruen, en arketypisk eventyrfigur bygd på Rottefangeren fra
Hameln, spilt av Andrine Sæther. - Har herskapet noe som gnager i
familien?, spør hun og tilbyr seg å lokke det ut på sjøen så det
drukner. Men hva skulle det være? Alt er jo perfekt. Men så får hun øye
på Eyolf. Hun setter seg ned hos ham, opptrer som en nærværende figur,
og den lille krykkegutten ikledd den argentinske landslagsdrakten
opplever endelig at noen ser ham…
Den sterkeste scenen
Scenebildet er brettet ut i hele amfiets bredde. Det er stilig, i
ordets rette forstand. Pia Tjelta og Kåre Conradis figurer matcher det
perfekt der de veksler opp og ned, inn og ut, fram og tilbake mellom
overflate og innhold, fornuft og følelse, løgn og sannhet, den ene enden
av scenen og den andre. Alfreds halvsøster Asta (Marte Engebrigtsen) og
den lettere irriterende ingeniøren Borgheim (Hermann Sabado) utfyller og
kontrasterer på en fin måte.
Den sterkeste scenen er imidlertid den som fyller minst: Der
Rottejomfruen og Eyolf trekkes til hverandre i en naturlig og
skjebnesvanger samhørighet. Scenen inneholder en lavmælt, vakker
intensitet som blir værende i minnet, en poetisk klang av evighet à la
Skjønnheten og udyret, jenta og vampyren.
Men den aller fineste scenen utgjøres av forestillingens eneste
sceneskift: Eyolf er død. Scenen blir mørklagt. Alle unntatt Alfred
forlater den. Inn kommer scenepersonalet og tømmer scenen. Pakker ned
puter, dekker til møblene, vanner og røyklegger gulvet. De jobber
langsomt, nøye og konsentrert mens Bugge Wesseltoft og Henning
Kraggeruds versjon av barnesangen "Blåmann, Blåmann, bukken min" får
klinge uforstyrret og fargelegge den sorgen som oppstår i etterklangen
av Ritas skrik da det går opp for henne at gutten er druknet. En sorg
som Alfred målbærer ved bare å sitte der ved havet, i taushet. En gang
reiser han seg opp og lar en scenearbeider overrisle ham med en
vannslange. Også setter han seg ned igjen.
Når ordene er borte
Scenen utgjør et kjærkomment avbrekk fra resten av forestillingen, som
er en eneste lang mitraljøseild av ord, som om skuespillerne må rekke å
bli ferdige på normert tid, og attpåtil framsagt i et lokale med dårlig
akustikk.
Selv om Tjelta og Conradi framstiller sorgen, forvirringen, egoismen og
selvopptattheten på en måte som rører deler av publikum til tårer, får
jeg til tider en følelse av å være vitne til et slags widescreenteater
på flatskjerm, der aktørene snakker og snakker og illustrerer det de
sier med hendene mens de med bestemte skritt går fra den ene enden av
scenen til den andre.
Men hva blir igjen når ordene er borte? Dette spørsmålet skulle jeg
ønske at flere regissører og skuespillere stilte seg oftere.
Scenekunst.no 15.09.14
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar