"Etter det VG erfarer"
Denne vidunderlige setningen summerer – i en jafs – den tabloide mystifiseringen og mytifiseringen av forholdet mellom kilde, journalist og leser. Mandag 21.september hadde VG et dobbeltsidig oppslag om Norsk Shakespeare og teatertidsskrift. I seg selv en sensasjon. Tidsskriftet har et stigende opplag på 1700 eksemplarer. VGs synkende opplag er på 284.414. Les mer her
Feilfokusert kritikk
Jeg kommer ikke ut av det. Etter 10 av 17 timer på Black Box Teater med Vinge og Müllers Vildanden har ingenting vært som før. Les mer her
- Noe har gått alvorlig galt med musikken i teatret
Intervju med Tore Vagn Lid. Les det her
Hvem snakker om revolusjon i dag?
Ikke de fordums revolusjonære, som er blitt parkert på det som er av sidelinjer,
søppelfyllinger og gravsteder. Nei. Revolusjonen er flyttet inn på scenen, inn i den svarte
firkanten. (Om Marstrandfestivalen på Black Box Teater og forestillingen 7 important things med det kanadiske kompaniet STO Union) Les her
Gjennom muren
Med ”Kunsten å bli tam” henvender De Utvalgte seg til det ubevisste, og klarer igjen å trenge gjennom Muren. Les anmeldelse her
Gjennom muren
Med ”Kunsten å bli tam” henvender De Utvalgte seg til det ubevisste, og klarer igjen å trenge gjennom Muren. Les anmeldelse her
Store følelser! Fantastiske landskap
Det beste med Sonic Hamlet er at den er blitt lagd. Les anmeldelse her
"Why do you scream if no one hears you?"
Noen forholder seg til krisa som en mulighet, andre står midt oppi den og kan ikke annet. Om Marstrandfestivalen, Black Box Teater 2011. Les anmeldelse her
Hvit mann i Ingenmannsland
Kjetil Skøien vil så gjerne, men i «A Place for Living With the Other» havner han i et kunstnerisk ingenmannsland.
Les anmeldelse her
Tilfeldighetenes presisjon
Jeg trodde jeg var møkklei tekstbasert teater. Men det var før jeg så Kim Atle Hansen. Les anmeldelse her
Next to boring
Grusomhetens Teater byr på grotesk komikk i sin nye forestilling om kommersialiseringen og
banaliseringen av kulturlivet. Les anmeldelse her
Klangen av galskapDet beste med Sonic Hamlet er at den er blitt lagd. Les anmeldelse her
"Why do you scream if no one hears you?"
Noen forholder seg til krisa som en mulighet, andre står midt oppi den og kan ikke annet. Om Marstrandfestivalen, Black Box Teater 2011. Les anmeldelse her
Hvit mann i Ingenmannsland
Kjetil Skøien vil så gjerne, men i «A Place for Living With the Other» havner han i et kunstnerisk ingenmannsland.
Les anmeldelse her
Tilfeldighetenes presisjon
Jeg trodde jeg var møkklei tekstbasert teater. Men det var før jeg så Kim Atle Hansen. Les anmeldelse her
Next to boring
Hva er vitsen med å eksperimentere med rammene rundt en forestilling når selve skuespillerarbeidet blir stående på stedet hvil? Les kommentar her
- Skuespilleryrket er overtatt av småborgere
Heiner Goebbels' faste skuespiller, André Wilms, tok norske skuespillerstudenter i skole. Chris Erichsen rapporterer fra Ibsen-seminaret i Skien. Les rapport her
Roll over Statoil
"Shipohoi": Pia Maria Rolls utstrakte hånd tvers gjennom historien til forgjengerne i Tramteatret er en vakker gest og bidrar til å ta lufta ut av det stadig tilbakevendende og til tider drepende begrepet ”politisk korrekt”, som ved sin hyppige bruk har transcendert til et selvbekreftende, fortettet mantra som ikke trenger noen begrunnelse. Anmeldelse
En pengesekk og fem ansatte
Intervju med teatersjef Bo Anders Sundstedt i Akershus Teater, her.
- No peace!
- No peace-project! I don´t work in the peace business. Intervju med Kai Johnsen om arbeidet i Palestina med forestillingen Point of You. Her
Festival uten dikkedarer
Norsk Dramatikkfestival 2013. Anmeldelse her
Å vise jævelskapen
Det er ikke mellom linjene kraften i Johan Harstads OSV. ligger. Anmeldelse her
Virkelighet - hvilken virkelighet?
Rapport fra festivalen Monsters of Reality på Dramatikkens Hus i mars 2013. Her
Kates metode
Kate Pendry går mot strømmen også i dette: Hun skriver først manus til forestillingene etter at de er blitt spilt. Intervju her
Helvete, det er oss selv
Om Det Normale Livet av Christian Lollike på Det Norske Teatret. Her
Hvor var de alle sammen?
Da den internasjonale Ibsenkonferansen åpnet på Teater Ibsen i Skien fredag formiddag var det 19 – nitten – personer i salen. Les rapport her
Lyden av de døve
Om seks enaktere på tegnspråk på Teater Manu. Her
Syk kjærlighet
Om Per Olov Enquists Styrtet Engel på Nationaltheatret. Her
- Skuespilleryrket er overtatt av småborgere
Heiner Goebbels' faste skuespiller, André Wilms, tok norske skuespillerstudenter i skole. Chris Erichsen rapporterer fra Ibsen-seminaret i Skien. Les rapport her
Roll over Statoil
"Shipohoi": Pia Maria Rolls utstrakte hånd tvers gjennom historien til forgjengerne i Tramteatret er en vakker gest og bidrar til å ta lufta ut av det stadig tilbakevendende og til tider drepende begrepet ”politisk korrekt”, som ved sin hyppige bruk har transcendert til et selvbekreftende, fortettet mantra som ikke trenger noen begrunnelse. Anmeldelse
Den ordløse magien, hvor ble den av?
Søstra mi av Hannah Helseth på Riksteatret. Anmeldelse
Burlesk Bibel
Det er ingen naturlov at såkalt lekenhet smitter. Det kan fort bli
slitsomt for den som ser på. Men man kjenner igjen ekte glede når man
ser den. Anmeldelse av Bibelen på Det Norske Teatret
Marstrand, Verden
Og der satt vi, som
maktesløse kikkere som kunne skimte hverandre gjennom studioets
glassvegger mens programlederne oppfordret lytterne til å utrydde
naboene sine med macheter. Effektivt og kvalmende. Anmeldelse av Marstrandfestivalen
En pengesekk og fem ansatte
Intervju med teatersjef Bo Anders Sundstedt i Akershus Teater, her.
- No peace!
- No peace-project! I don´t work in the peace business. Intervju med Kai Johnsen om arbeidet i Palestina med forestillingen Point of You. Her
Festival uten dikkedarer
Norsk Dramatikkfestival 2013. Anmeldelse her
Å vise jævelskapen
Det er ikke mellom linjene kraften i Johan Harstads OSV. ligger. Anmeldelse her
Virkelighet - hvilken virkelighet?
Rapport fra festivalen Monsters of Reality på Dramatikkens Hus i mars 2013. Her
Kates metode
Kate Pendry går mot strømmen også i dette: Hun skriver først manus til forestillingene etter at de er blitt spilt. Intervju her
Helvete, det er oss selv
Om Det Normale Livet av Christian Lollike på Det Norske Teatret. Her
Hvor var de alle sammen?
Da den internasjonale Ibsenkonferansen åpnet på Teater Ibsen i Skien fredag formiddag var det 19 – nitten – personer i salen. Les rapport her
Lyden av de døve
Om seks enaktere på tegnspråk på Teater Manu. Her
Syk kjærlighet
Om Per Olov Enquists Styrtet Engel på Nationaltheatret. Her
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar